Vasút,vasút,te mindenünk!

2009.10.14. 22:02

MÁV - mindannyiunknak más jut róla eszünkbe: Mászunk-Állunk-Várunk...stb.Tényleg,kinek mi jut róla eszébe?Nyaralási emlék,húgyszagú vagonok,koszos restik...?

Nekem mindig más.Számomra a vasútnak fílingje van:kedves vagy nem kedves utasok,nyomor vagy ürességtől kongó vagonok,tülekedés,várakozás,késés,suhanó IC vagy csattogó Bz-kocsik,az elrobogó táj az ablakból nézve,beszélgetés egy ismeretlennel,akit tán sosem látok többé...a mozdony robaja.

Kár is tagadni:mindannyiunknak volt már legalább egy élménye a vasútról,lett légyen az rossz vagy kellemes.S azt is kár tagadni,hogy az emberiség mi mindent köszönhet a vaspályának.A fejlődés az ipari forradalomtól kezdve a vasút közvetítésével jutott el bárhová.Logisztikailag és közlekedési szempontból olyan tényező volt,mint ma pl.az autópályák.Csak utóbbi s a légi közlekedés tudta hátrébb szorítani.

Ez a dolog így működött kis hazánkban is.

S mit látunk ma? A vasút kb.20 éve agonizál.Mintahogy az államapparátus más nagy szerveinél,itt sem történt meg a normális átszervezés és modernizálás még közvetlenül 1990 után,AZONNAL!Különféle átalakítgatások,kiszervezések (ezzel együtt a szokásos lenyúlások),megszorítások és egyéb finom kis nüanszok vonultak át a vasút utóbbi cirka húsz éves történelmén.Reakciók:sztrájkok "vagonszámra",utaselégedetlenég,kiürülő mellékvonalak,lerobbanó gördülőállomány,végeláthatatlan szócsaták a szakszervezetek és a mindenkori vezetés között és még sorolhatnánk.De érdemi változás,egyetlen átfogó reform sehol!

S az adósság csak gördül,gördül előre a vaspályán.

Most akarnak valamiféle "reformot".A cég szétszervezésvel,sorozatos vonalbezárásokkal (kvázi megszüntetésekkel).A milliárdok meg eközben folynak szépen el.Azt mondta egy nagyokos miniszter,hogy a vasút egy feneketlen fazék,ami csak nyeli el a milliárd forintokat.Csak azt felejtette el hozzátenni a "méltóságos" miniszter elvtárs,hogy nem a fejleszetések,hanem a felsővezetők és a politikusok feneketlen zsebei nyelik a milliárdokat.Mint bármelyik területen az országban.A mértéktelen harácsoló magyar virtus,ami számít,a dolgok jobbá tétele meg levan sz...va.

Ha már kiszervezünk,meg átalakítunk,hogyan is lehetne jól csinálni?Úgy,hogy az mindenkinek jó legyen?Ne csak azoknak ott fent?

Tudom,mindig a nyugati példákat hozzák fel.De talán nem véletlenül.Ott talán tudnak valamit,amit mi itt nem akarunk tudni,pedig tudnánk csinálni!

Ötlet?

Van.Mint a sokat majmolt nyugaton.Ott van egy állami vasúttársaság és vannak mellette magánvasutak is.

Szóval?A fő belföldi vonalakat továbbra is kezelje,üzemeltesse a MÁV.A mellékvonalakat meg tessék átadni a magánvasutaknak.De melyiknek s hogyan?

Természetesen nem egymástól elszigetelt vonalakat és vonalcsoportokat.Összefüggőeket.Vagyis: ugyebár az ország régiókra van tagolva,ezekbe átlag 3-3 megye tartozik.Régiónként egy regionális magántársaság szolgáltasson,saját járműállománnyal,személyzettel,infrastruktúrával.Hogy a jegyárak ne szaladjanak el a végtelenbe és ne legyenek nagy különbségek az egyes társaságok árai között,a Volánok mintájára központilag le kell szabályozni egy sávot,ahol az árak egységesen mozognak.A menetrend legyen utasbarát (az ütemes megoldás egy nagyon tuti megoldás,szerintem),igazodjon a helyi igényekhez és a többi társaság menetrendjéhez.Ehhez persze megfelelő kooperáció kell,mivel ugye a vonatok nem a régió határáig közlekednek,hanem több országrészen is átközlekedhetnek akár.A társaságok az állam felé a kötelező fizetnivalókon túl csak a pályabérletért fizessenek.

Röviden így képzelem én el az átalakítást.Persze a finomabb részleteket külön ki kellene dolgozni,de ez már nem az én asztalom.S persze az átalakítás során lehetőleg kerülni kéne az önös érdekek nyomán kialakuló lenyúlást,nehogy megint súlyos pénzeink tűnjenek el a süllyesztőben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kommenthungaria.blog.hu/api/trackback/id/tr671450827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása